'Een goed begin, maar we zijn er nog niet'
Het is verre van een gelopen race, maar de gemeenten Molenlanden en Alblasserdam durven voorzichtig positief te zijn over het effect van extra maatregelen op de verkeers- en parkeerdruk in en rond Kinderdijk. Dat blijkt uit een evaluatie met bewoners in mei en juni.
De afgelopen twee jaar zijn al meerdere stappen gezet om de overlast door de toenemende bezoekersstroom naar Kinderdijk tegen te gaan. Zoals bijvoorbeeld de in- en uitstapzone voor bussen, de camperparkeerplaats in Alblasserdam en de parkeerplaats bij IHC in de weekenden. Sinds april zijn daar honderdtwintig parkeerplaatsen in het Alblasserdamse Havengebied en zeventig aan de Nieuw-Lekkerlandse Vletstraat aan toegevoegd. Borden en tekstkarren sturen voertuigen daar naartoe. Ook rijdt er op drukke dagen vier keer per uur een gratis shuttledienst.
“Na de traditioneel drukke Paas- en Pinksterdagen zien we dat het systeem werkt”, vertelde wethouder Arco Bikker tijdens de bewonersavond op 1 juli. “Bezoekers laten zich goed leiden naar de parkeerterreinen in het Havengebied en Nieuw-Lekkerland. Ook is de parkeerdruk in de Molenstraat en West-Kinderdijk licht afgenomen.”
Tegelijkertijd leert de eerste evaluatie dat het nog geen waterdicht systeem is. Veel voertuigen rijden nog steeds zover mogelijk door naar het molengebied en parkeren in het dorp of in de berm van de Lekdijk en Molenkade. Doorrijders die in Kinderdijk verwezen worden naar de Vletstraat in Nieuw-Lekkerland, nemen soms een afslag te vroeg. Hoewel Kinderdijkers over het algemeen wel positief zijn over de maatregelen, duurt het volgens hen op drukke dagen nog steeds een half uur langer om het dorp uit te komen.
Campers
Opvallend is de toename van het aantal campers. “Die nemen meer en langer plek in, wat fors doorwerkt op het aantal beschikbare parkeerplaatsen”, legt Arco Bikker uit. De gemeenten zijn dan ook naarstig op zoek naar ruimte om campers te herbergen. Een van de plannen is een terrein voor zowel campers als touringcars aan de Westrand van Nieuw-Lekkerland, dat volgend jaar in gebruik moet zijn.
Bezoekers laten zich goed leiden naar de parkeerterreinen
Ook hadden bewoners fikse kritiek op plek en uiterlijk van de tekstkarren, de voorlopers van een permanent parkeerverwijssysteem. De tekstkar ter hoogte van Windkracht 4 heeft inmiddels plaats gemaakt voor een vast bord, omdat de verwijzing daar overbodig bleek. Bij IHC staat inmiddels ook een vast verwijsbord.
2020
Het parkeersysteem wordt vanaf volgend jaar verder verfijnd. Zo wordt onderzocht wat nodig is om al het autoverkeer van bezoekers aan de randen op te vangen. Omdat het campingpark in het Alblasserdamse Havengebied per 1 januari verhuist, komen daar 110 extra parkeerplaatsen vrij. Ook komen er antiparkeermaatregelen aan de Lekdijk en vaart de Waterbus tijdens daluren vaker. De gemeenten denken bovendien na over het invoeren van vergunningparkeren in Kinderdijk dorp en aan de noordkant van Alblasserdam. Beide colleges nemen waarschijnlijk direct na de vakantie een besluit om te onderzoeken hoe het vergunningparkeren eruit gaat zien. Voorwaarde daarbij is in ieder geval dat de inwoners daar intensief bij betrokken worden en dat het voor de inwoners (en hun bezoekers) kosteloos zal blijven.
(Dit artikel komt uit de nieuwsbrief Kinderdijk in perspectief).
De auteur
-
Jan-Dirk Verheij
- Communicatieadviseur
- - jandirkverheij@molenskinderdijk.nl