placeholder
10 februari 2020

Aquarel van de perfecte momentopname

Bij binnenkomst in het kantoor in UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk valt het meteen op: een prachtige foto van een mistige ochtend in Kinderdijk, vergroot afgedrukt op de muur. De foto van Lisette Haneveer inspireerde ook kunstenaar Joost Heystek.

“De foto is scherp en roept toch iets mysterieus op. Het is echt een bijzonder mooie foto”, vindt de in Alblasserdam opgegroeide Joost Heystek, tegenwoordig woonachtig in Maarssen. Op een mistige woensdagochtend in december 2018 komt Lisette Haneveer, marketing en sales medewerkster bij de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK), aan in Kinderdijk. Het molengebied is in een bijzonder mooie mist gehuld, waar subtiel de zon doorheen prikt. In plaats van achter haar computer te kruipen, gaat zij met de camera op pad. Fotograferen is één van haar hobby’s. Ook voor de SWEK fotografeert ze regelmatig.

Lisette voor de muurfoto in het ontvangstgebouw voor groepen.

Lisette voor de muurfoto in het ontvangstgebouw voor groepen.

“Ik maakte die dag meerdere foto’s, drie waar ik best wel trots op ben. Zelf vond ik een foto met een zwaan in de hoofdrol het mooist. Maar toen ik alle reacties op die andere foto zag, dat de foto mysterieus, perfect getimed en hartstikke scherp is, toen realiseerde ik me dat dit echt een mooie foto geworden is. Fotografie is een momentopname en dit was gewoon precies het juiste moment.”

De aquarel. Inzetje: Joost Heystek.

De aquarel. Inzetje: Joost Heystek.

Jeugd

Kinderdijk is al vaker geschilderd door Heystek, die op zijn negentiende voor zijn studie naar Utrecht vertrok. De polder, en dus ook de molens, waren een groot onderdeel van zijn jeugd. Zwemmen in de Lage Boezem en schaatsen, niet alleen de molentochten, waren in die tijd heel gewoon. Om met het aquarelleren ook een andere stijl te oefenen en andere onderwerpen dan Franse stadjes te schilderen, startte de zoektocht op Pinterest naar bruikbare foto’s. Zo vond hij ook beelden van Kinderdijk. “Ik vind dit nog altijd een van de mooiste en indrukwekkendste artefacten die ik ken.”

Eigenlijk vond de maakster deze foto mooier.

Eigenlijk vond de maakster deze foto mooier.

2,5 uur

Het schilderen van de aquarel van 21 x 29 cm nam in totaal zo’n 2,5 uur in beslag. Haneveer: “Ik zie wel vaker schilderijen voorbijkomen en dan denk ik, hé dat is mijn foto. Ik vind het echt superleuk! Vaak herken ik ze aan de hand van het bootje. Het is een eer dat mensen mijn foto daarvoor gebruiken.”

De auteur