placeholder
4 oktober 2019

Pendeldienst naar UNESCO Werelderfgoed Kinderdijk keert terug

De kans is heel groot dat de pendeldienst naar het Kinderdijkse molengebied ook volgend jaar weer rijdt. De shuttledienst werd dit jaar voor het eerst ingezet tijdens de drukste weken.

Dat er op drukke dagen gretig gebruik gemaakt werd van de gratis pendeldienst naar het Kinderdijkse molengebied, merkten bewoners pas echt toen de busjes niet meer reden. Het scheelde zo’n duizend auto’s per week in de drukste maanden, berekende de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK). Een opsteker voor de gemeenten Molenlanden en Alblasserdam en de SWEK, die aan het begin van dit seizoen startten met de proef om de verkeersoverlast in het dorp te verlichten. De busjes reden op en neer tussen parkeerterreinen in Alblasserdam (Haven) en de Nieuw-Lekkerlandse Vletstraat, naar de entree van het molengebied.

We kijken met tevredenheid terug op de pilot

“We kijken met tevredenheid terug op de pilot”, zegt Jan-Dirk Verheij van de SWEK. “De aantallen spreken voor zich. Ook vanuit de dorpen hebben we veel positieve geluiden gehoord. Wat ons betreft krijgt dit in 2020 zeker een vervolg.” Dat vinden ook beide gemeenten. In het Visitormanagementplan voor volgend jaar komt de pendeldienst weer terug, maar dan mogelijk niet meer gratis voor de bezoeker. Daarvoor zijn de kosten van de dienst te hoog. De gemeenten onderzoeken nu samen met de provincie de mogelijkheden om die wel rendabel te krijgen.

Waterbus

Ook de waterbus voer dit seizoen bij wijze van proef met een tweede schip vanuit Rotterdam en Dordrecht naar Kinderdijk. Uit een eerste evaluatie van de cijfers blijkt dat het doel om tijdens de drukste weken minimaal 7500 bezoekers extra te vervoeren, ruimschoots gehaald is. Op piekmomenten is er zelfs nog steeds sprake van een tekort aan capaciteit. De verwachting is dat er ook volgend jaar weer extra afvaarten komen. Dit jaar kwamen de kosten nog voor rekening van de provincie Zuid-Holland. De gemeenten Alblasserdam en Molenlanden en de SWEK gaan die in 2020 en 2021 betalen.

De waterbus meert aan voor de entree van het molengebied.

De waterbus meert aan voor de entree van het molengebied.

Handhaving

Er zijn overigens nog meer aanvullende verkeers- en veiligheidsmaatregelen die aan het einde van dit jaar in het Visitormanagementplan uitgewerkt moeten zijn. Ook de handhaving wordt daarin meegenomen. Dat gebeurt in samenspraak met SWEK, politie, boa’s en bewoners. Op het wensenlijstje staan onder meer aanpassing van de Lekdijk, zodat parkeren in de berm niet meer kan, en de invoering van vergunningparkeren in delen van Kinderdijk en Alblasserdam per 1 april volgend jaar. In de komende maanden wordt de invoering besproken met bewoners en bedrijven. Daarna vindt de besluitvorming in de Alblasserdamse en Molenlandse gemeenteraad plaats. Duidelijk is al wel dat parkeren voor bewoners en lokale bedrijven kosteloos blijft.

Meldpunt

Ook willen de gemeenten dat informatie voor bezoekers beter gestroomlijnd wordt en overal hetzelfde is. Bijvoorbeeld via internet en informatieborden langs de snelweg. Voor bewoners komt er één meldpunt voor klachten en vragen, zoals bij storingen van de matrixborden. Dat wordt het centrale meldnummer van de gemeente Molenlanden: 088-7515000.

(Dit artikel komt van de website www.kinderdijkinperspectief.nl)

De auteur